checkclipboardfacebookgluegoogle-plusinstagramCombined Shapeselecttwitteryoutube
Marcel Broodthaers

Broodthaerskabinet

  • Broodthaers Casserole

    Grande Casserole de Moules, 1966

    Wellicht is Grande Casserole de Moules, in de volksmond 'De Mosselpot', een van de bekendste werken van Marcel Broodthaers en de S.M.A.K.-collectie. Bijzonder is dat dit werk in 2001 door het museum werd aangekocht onder impuls van Jan Hoet en de Vrienden v/h S.M.A.K. door middel van een...

    Lees meer

    ...crowdfundingactie avant-la-lettre. Onder de noemer 'Red De Mosselpot' werd o.a. tijdens een mosselpotsouper, een wijnveiling, een studentenfuif en via de exclusieve verkoop van zeven kunstedities 10.000.000 Belgische frank ingezameld.

    Grasduin in krantenknipsels uit ons archief en kom onder meer te weten hoe Rob Vanoudenhoven en Felice voor S.M.A.K. een benefiet organiseerden.

  • Broodthaers Miroir

    Miroir d’Époque Regency, 1973

    Miroir d’Époque Regency bestaat uit een bolle spiegel in een weelderig kader in Regency, een interieurstijl van rond 1800. Erbovenop is een adelaar neergestreken, een zeer beladen...

    Lees meer

    ...symbool uit onze geschiedenis. De adelaar staat voor macht. Miroir d’Époque Regency is dan ook een metafoor voor Marcel Broodthaers’ kritiek op de macht van musea: zoals bolle spiegels de realiteit vervormen, verstoren musea, volgens hem, de kunst door haar en haar makers hun ideeën op te leggen.

Faute Dorthographe
Philippe Van Cauteren

"Niets is zo saai als iets dat tot in de perfectie is afgewerkt. Fouten inspireren."

- Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van S.M.A.K. -

"Voor mijn lievelingswerk van Marcel Broodthaers, La Faute d'Orthographe (Mea Culpa) uit 1964, startte de kunstenaar van een aankondiging voor de verkoop van kunstedities. Omdat zijn naam verkeerd gespeld stond, bracht hij enkele correcties aan, een actie die hij op haar beurt als editie uitbracht."

In dit poëtische filmpje, La Pluie (Projet pour un Texte) uit 1969, zie je hoe Marcel Broodthaers in de regen een tekst probeert te schrijven en hoe die telkens wordt uitgewist. Een knipoog naar zijn vroegere carrière als dichter. De kunstenaar toont dat hij, ondanks het uitblijvende succes van zijn dichtbundels, een meesterlijk poëet is en blijft.

  • Broodthaers Pensebete

    Le Pense-Bête, 1964

    Dit is een sleutelwerk binnen het oeuvre van Marcel Broodthaers. Ooit begon hij als dichter. Maar zonder veel succes. In 1964 besliste hij om in Brussel tentoon te stellen. Op de uitnodiging schreef hij dat hij eindelijk...

    Lees meer

    ...geld wilde verdienen en dit als beeldend kunstenaar. Van zijn laatste dichtbundel Le Pense-Bête kleefde hij onverkochte exemplaren met gips vast op een sokkel. Zo maakte hij de bundels niet alleen onleesbaar maar veranderde hij ze meteen ook in een sculptuur. Eensklaps had de dichter zich ontpopt tot kunstenaar.

  • Marcel Broodthaers 289 Coqu

    289 Oeufs, 1966

    Met 289 Oeufs geeft Marcel Broodthaers kritiek op onder meer de verzameldrang van musea. Door iets banaals, zoals een ei, veelvuldig op schilderdoek te kleven, lijkt hij het belang van kunst te relativeren. Tegelijk wijst hij op de kwetsbaarheid van kunst. Eierschalen zijn...

    Lees meer

    ...zeer broos. Daarom bewaart het restauratieteam van S.M.A.K. voor dit werk eierschalen die qua kleur en grootte overeenkomen met de schalen die de kunstenaar op dit doek kleefde.

    In onderstaand filmpje licht artistiek directeur Philippe Van Cauteren dit verder toe.

  • Broodthaers Museummuseum

    Museum Museum, 1972

    Met dit tweeluik neemt Marcel Broodthaers de rol van musea op de korrel als betrokken partij bij het bepalen van de waarde van kunst. Onder de goudstaven in het ene...

    Lees meer

    ...deel zie je kunstenaarsnamen. Onder die van het andere deel staan namen van voedingsmiddelen. Bij de onderste rijen staven lees je ‘imitation’, ‘falsch’, ‘kopie’ en ‘original’. Het beeld roept vragen op rond de verkoop van kunstwerken als banale producten en vormt voor musea een interessant startpunt voor zelfreflectie.

  • Broodthaers Message

    Le Manuscrit Trouvé Dans Une Bouteille, 1974

    Hier zie je het relaas van een schipbreuk die de geschiedenis in dreef toen een van de bemanningsleden net vóór het...

    Lees meer

    ...schip zonk een fles met een manuscript in zee wierp.

    Voor dit werk inspireerde Marcel Broodthaers zich op een verhaal uit 1833 van de Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe (1809-‘49). Door het manuscript niet in de fles te stoppen maar errond te wikkelen, vervormde de kunstenaar de historie en suggereert hij dat kunst niet de absolute waarheid in pacht heeft.

De film Un Voyage en Mer du Nord uit 1974 ontvouwt zich als een boek. Details van een 19de-eeuws schilderij van een vissersvloot en foto’s die Marcel Broodthaers maakte tijdens een zeiltocht in de jaren ’70 volgen elkaar op. De wisselwerking tussen schilderkunst, fotografie, boek en film opent een zee van tegenstrijdigheden waarin origineel en kopie, beeld en tekst, boek en film, en de 19de en de 20ste eeuw tegelijk lijken samen te vloeien en uit elkaar te drijven.