checkclipboardfacebookgluegoogle-plusinstagramCombined Shapeselecttwitteryoutube
1 Raoul De Keyser Aan De Leie

Raoul De Keyseroeuvre

  • 3 Groepsfoto Van De Nieuwe Visie

    v.l.n.r. Raoul De Keyser, Etienne Elias, Reinier Lucassen en Roger Raveel

    In 1963 volgt De Keyser kort schilderlessen bij Roger Raveel in de Academie van Deinze. Ook sluit hij zich aan bij Raveels Nieuwe Visie, een kunstenaarsgroep die verder nog bestaat uit Etienne Elias en Reinier Lucassen.

    Lees meer

    4-groepsportret-van-de-nieu.jpg#asset:214

    De muurschilderingen in de keldergangen van het kasteel van Beervelde worden beschouwd als het belangrijkste picturale manifest van de groep. De vier schilders transformeerden de keldergangen tot een picturale omgeving, waarin ze spelen met de tegenstelling tussen het driedimensionale en het tweedimensionale.

    Nauw verbonden met deze groep is hun woordvoerder, de dichter en kunstcriticus Roland Jooris, die een levensvriend wordt van De Keyser. Maar al vlug zal De Keyser zijn eigen artistieke pad bewandelen en een internationaal gevierd oeuvre uitbouwen.

  • 5 Ztrand

    Z.t. (Rand) – olieverf op doek – 1964

    In Z.t. (Rand) suggereren pasteus geschilderde zwarte lijnen en groene vlakken een veld omrand door een haag en bomen. 

    Lees meer

    Het werk kondigt Raoul De Keysers fascinatie aan voor landschappen, abstracte composities, de kleur groen en de materie van de verf. De titel doet vermoeden dat dit schilderij oorspronkelijk deel uitmaakte van een groter doek en is in deze zin een voorbode van De Keysers kenmerkende methode waarin hij bestaand werk keer op keer opnieuw bewerkt en herwerkt.

    Raoul De Keyser is niet alleen kunstenaar maar tijdens zijn hele loopbaan ook administratief consulent. Vanaf begin jaren ’70 houdt hij een volledige inventaris van zijn artistiek werk bij. Hij ontwikkelt daarvoor een systeem dat hij structuur geeft door middel van RDK-nummers. Zo krijgt elk werk uit zijn oeuvre zo’n nummer. Hoewel hij al vroeger schilderijen maakte, ziet de Keyser Z.t. (Rand) uit 1964 – RDK004 – als het startpunt van zijn artistieke loopbaan. De eerste drie werken die de kunstenaar in zijn inventaris vermeldt, werden door hem vernietigd, iets wat hij in zijn debuutperiode en ook later wel meer doet.

  • 7 Installatiefoto Linnen Doos Iv In Het Groeninge Museum Ok Ok

    Linnen doos IV – dispersieverf en acryl op doek – 1969

    Tussen 1966 en 1972 maakt De Keyser zeven Linnen dozen. Het zijn balkvormige werken van beschilderd linnen dat gespannen is over een houten structuur.

    Lees meer

    Typerend zijn de vertrouwde figuratieve elementen zoals de tuinslang, een grasveld, een tent en een wolk. De latere Linnen dozen worden gekenmerkt door grote kleurvlakken. Toch zijn ze gebaseerd op alledaagse dingen. Hun titels geven vaak prijs welk ding de kunstenaar als vertrekpunt nam.

    Met de Linnen dozen doorbreekt De Keyser het idee dat schilderijen enkel bestemd zouden zijn voor wanden. Hij ziet zijn schilderijen als voorwerpen en werkt ze dan ook ruimtelijk uit. De Keysers Linnen dozen zijn in deze zin verwant met de minimal art van onder meer John McCracken. Het grafische, makkelijk leesbare karakter van De Keysers werken uit deze periode leunt aan bij de pop art van onder meer Roy Lichtenstein, Allan D'Arcangelo en Patrick Caulfield.

MET RAOUL DE KEYSER TUSSEN DE KALKLIJNEN – 1971
programma: Zoeklicht – interviewer: Jef Cornelis
In zijn vrije tijd schrijft De Keyser als sportjournalist en kunstrecensent voor verschillende kranten. Door het raam van zijn atelier ziet hij het voetbalveld van SK Deinze. Als schilder voelt De Keyser zich verwant met de werkman die de markeringslijnen op het weerbarstige gras van het sportveld geregeld met de hand bijkalkt. De krijtlijn groeit uit tot een belangrijk beeldelement binnen zijn oeuvre.
De Keyser speelt graag met de interpretatie van zijn motieven. Zo verwijst hij soms uitdrukkelijk naar de krijtlijnen van het voetbalveld, terwijl hij andere keren de oorsprong van het motief niet noemt en beweert dat het louter gaat om geschilderde lijnen op doek. Via het krijtlijnmotief puurt De Keyser zijn schilderkunst uit tot de essentie. Hij herleidt schilderen tot de penseelslag en onderzoek rond kleur, verf en drager.

  • Rdkf 135 Rdk359 Clochard Ok

    Clochard – olieverf op doek – 1978

    Clochard komt tot stand wanneer De Keyser het schilderij Bendejun (1977) herwerkt. Een verkeerde afbeelding in een catalogus vormt de aanleiding. 

    Lees meer

    De Keyser vervangt het originele spieraam waarop het doek is gespannen door een groter spieraam. Door deze ingreep worden delen van het schilderij zichtbaar die oorspronkelijk waren verborgen: de spieën en onbeschilderd linnen dat aanvankelijk aan de zij- of achterkant zat. De rafelige randen van het schilderij leiden tot de nieuwe titel: Clochard. Dergelijke herwerkingen en correcties waren onlosmakelijk verbonden met De Keysers experimentele aanpak.

  • 9 Metrostation Hallepoort Brussel

    Metrostation Hallepoort Brussel - olieverf - 1987/1988

    Af en toe wordt De Keyser gevraagd om werk te maken voor de openbare ruimte, zo ook voor het Brusselse metrostation Hallepoort. 

    Lees meer

    Daar verdubbelt hij zijn krijtlijnmotief op felle achtergrondkleuren. De twee parallelle lijnen lijken te verwijzen naar de sporen van het metrostel. Haaks op het advies van de ingenieurs kiest De Keyser om te werken met olieverf in plaats van acryl. Dit laat hem toe om de verf langer te bewerken. Olieverf droogt namelijk veel trager dan acrylverf.

  • 10 Foto Apenboom

    Raoul De Keyser en de fotografie

    In het archief van De Keyser zijn heel wat zelfgenomen foto’s gevonden, waarop motieven van zijn oeuvre zijn te zien. Een voorbeeld is de apenverdrietboom die voor het raam van zijn atelier groeide

    Lees meer

    11-aquarel-apenboom_adobe.jpg#asset:219

    De boom komt geregeld voor in De Keysers schilderijen, tekeningen en aquarellen.

    In Zonder titel (2003) is de interesse van de kunstenaar te zien voor de transparante en vloeibare eigenschappen van aquarel. Experiment met de dekkracht van kleuren leidt tijdens het waterverven tot onverwachte resultaten. De Keysers open benadering van het schilderproces en het toeval brengt impulsiever en losser werk met zich mee.

  • Rdk648 Front Ok Web Ok

    Front - olieverf op doek - 1992

    Front bestaat uit transparante verfzones die zijn beklad met subtiele zwarte spatjes. Het werk is duidelijk gelaagd en doet ons zoeken naar sporen van onderliggende lagen.

    Lees meer

    13-Installatieshot-Documenta-IX.jpg#asset:177

    De boeiende verfhuid stimuleert om intenser te kijken.

    Front behoort tot de collectie van S.M.A.K. en werd in 1992 samen met de schilderijen Dal en Flank getoond op Documenta IX, een belangrijke vijfjaarlijkse internationale tentoonstelling voor actuele kunst in Kassel. Werk van Raoul De Keyser en andere kunstenaars, zoals Luc Tuymans, Isa Genzken en Gerhard Richter, was er te zien in de Aue-paviljoenen. Deze werden ontworpen door architecten Paul Robbrecht en Hilde Daem die ook in de huidige tentoonstelling in S.M.A.K. een ingreep in de ruimte realiseerden.

  • 14 Foto Huldiging Raoul De Keyser

    Prijs voor Culturele Verdienste - 2016

    In 2007 ontvangt Raoul De Keyser de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Algemene Culturele Verdienste van toenmalig minister van Cultuur Bert Anciaux. 

    Lees meer

    De jury bekroont de kunstenaar voor zijn “bijzondere bijdrage aan de wereldgeschiedenis van de schilderkunst en zijn bredere culturele houding”. Ondanks zijn gevorderde leeftijd “blijft zijn werk in volle ontwikkeling en is het intens gewild”.

RAOUL DE KEYSER: WERKEN OP PAPIER (1964-1979) - 2009 - MSK GENT
In 2008 schenkt De Keyser 187 werken op papier uit de periode 1964-1979 aan het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Toenmalig museumdirecteur Robert Hoozee verklaart De Keysers keuze om de werken aan het MSK te schenken als volgt:
“Hij zocht voorzichtig naar een plek waar deze collectie van werken op papier, als geheel en als archief, bewaard en gekoesterd zou worden. Uiteindelijk vond hij een museum voor klassieke kunst het meest geschikt, omdat daar het bewaren van fragiele tekeningen een specialiteit is. Hij verkoos het Museum voor Schone Kunsten van Gent om diverse redenen, onder meer omdat zijn werk aansluit op verschillende onderdelen van de collectie waarvan het voortaan deel zal uitmaken, terwijl het tegelijk in de nabijheid zal vertoeven van het naburige Museum voor Actuele Kunst. De Keyser weet immers dat beide musea, dat voor oude kunst en dat voor hedendaagse kunst, op elkaar aangewezen blijven en hij nestelt zich graag in deze familieband.”

  • 15 Raoul De Keyser In Het Atelier

    The Last Wall - 2012

    The Last Wall is de titel van een boekje over De Keysers laatste werken zoals hij ze op een wand in zijn atelier had opgehangen enkele maanden voor hij stierf. 

    Lees meer

    Dit bijzondere ensemble bestaat uit opvallend kleine schilderijen waarin de moeizamere schilderbewegingen van de kunstenaar op leeftijd merkbaar zijn. The Last Wall is een echo van de vele aspecten van schilderkunst die De Keyser via zijn werk onderzocht: o.a. van concrete dingen tot abstractere kleuren, van lijnen tot vlakken, van transparantie tot ondoorzichtigheid. Zo laat deze wand zich lezen als een synthese van zijn oeuvre.

  • 16 Raoul De Keyser Werkend In Het Atelier Grijswaarden Ok

    Quote van Raoul De Keyser uit het programma Goudvis - 2010

    “Er is een verschil tussen verven en schilderen. Een collega zei over mij: jij bent een verver en ik ben een schilder. Ken je het verschil? Verven is een kleur geven aan iets, schilderen is meer overdacht.”